Søren Schow: Havnekonference

18. januar 2017

Publiceret 12. maj 2016:

I sidste uge var jeg til Danske Havnes generalforsamling og konference.  Det foregik i København og strakte sig over 3 dage.   Dag et var vi på en tur rundt i CMP, Copenhagen Malmö Port.  Vi så en containerhavn der snart bliver presset ud af byen af det nye boligområde.  Der bygges i øjeblikket et nyt boligområde til omkring 40.000 mennesker, der skal også noget til da København vokser med 10.000 mennesker om året.

Til gengæld udbyggede de kraftigt på krydstogts området, faktisk bygger de på en 2 km lang krydstogts kaj.   Hvordan er så økonomien i det? Jo, ganske god…   Et af de store skibe med plads til 4000 passagerer betales der ca. 100.000 EURO.  I det beløb er der lodsning, trossehandling, passagerhandling og proviantering samt lastvandsbortskaffelse.   Det er rigtig mange penge, men åbenbart noget rederierne er villige til at betale.

København virker som skiftehavn hvor passagerer og besætning kan skiftes.  Der er det en stor fordel, at lufthavnen ligger i nærheden.  Tanken er, at de passagerer der skal hjem fra skibet skal kunne aflevere deres kuffert på kajen til havnens personale og derefter tage kuffertfri op gennem byen og ud i lufthavnen.  Det med kufferten er vigtigt for hvis man skal slæbe på kufferten så kommer man ikke op i byen og bruger så mange penge, hænderne skal være frie.

I 2017 har havnen allerede 850.000 bookede passagerer, det er ikke et budget med allerede solgte.  Dvs. den krise der har været på krydstogtmarkedet i de seneste år er knækket.

Dag to og dag tre gik med forskellige indlæg fra folk i den maritime verden samt få andre.  Det var spændende og givtigt.   Ligeledes kunne jeg konstatere, at den udvikling vi har haft på omsætningen også kan ses på landets øvrige havne.  Altså at godsmængden falder, men at udlejning af arealer i større udstrækning fylder i omsætningen.

I den kommende tid kommer der til at ske store ændringer på de to aktieselskabshavne på Bornholm.  I Rønne er der netop igangsat arbejdet med at skaffe finansiering og udbygning af kajområderne, mens der i Nexø arbejdes med en ændring af Nordhavnen, hvor der arbejdes på et hotel, kulturhus m.m.   Faktisk er der lige givet nedrivningstilladelse til Q8 der skal nedtage de to tanke, der står på ydersiden af Nordhavnens østligste bygninger.I sidste uge var jeg til Danske Havnes generalforsamling og konference.  Det foregik i København og strakte sig over 3 dage.   Dag et var vi på en tur rundt i CMP, Copenhagen Malmö Port.  Vi så en containerhavn der snart bliver presset ud af byen af det nye boligområde.  Der bygges i øjeblikket et nyt boligområde til omkring 40.000 mennesker, der skal også noget til da København vokser med 10.000 mennesker om året.

Til gengæld udbyggede de kraftigt på krydstogts området, faktisk bygger de på en 2 km lang krydstogtskaj.   Hvordan er så økonomien i det? Jo, ganske god…   Et af de store skibe med plads til 4000 passagerer betales der ca. 100.000 EURO.  I det beløb er der lodsning, trossehandling, passagerhandling og proviantering samt lastvandsbortskaffelse.   Det er rigtig mange penge, men åbenbart noget rederierne er villige til at betale.

København virker som skiftehavn hvor passagerer og besætning kan skiftes.  Der er det en stor fordel, at lufthavnen ligger i nærheden.  Tanken er, at de passagerer der skal hjem fra skibet skal kunne aflevere deres kuffert på kajen til havnens personale og derefter tage kuffertfri op gennem byen og ud i lufthavnen.  Det med kufferten er vigtigt for hvis man skal slæbe på kufferten så kommer man ikke op i byen og bruger så mange penge, hænderne skal være frie.

I 2017 har havnen allerede 850.000 bookede passagerer, det er ikke et budget med allerede solgte.  Dvs. den krise der har været på krydstogtmarkedet i de seneste år er knækket.

Dag to og dag tre gik med forskellige indlæg fra folk i den maritime verden samt få andre.  Det var spændende og givtigt.   Ligeledes kunne jeg konstatere, at den udvikling vi har haft på omsætningen også kan ses på landets øvrige havne.  Altså at godsmængden falder, men at udlejning af arealer i større udstrækning fylder i omsætningen.

I den kommende tid kommer der til at ske store ændringer på de to aktieselskabshavne på Bornholm.  I Rønne er der netop igangsat arbejdet med at skaffe finansiering og udbygning af kajområderne, mens der i Nexø arbejdes med en ændring af nordhavnen, hvor der arbejdes på et hotel, kulturhus m.m.   Faktisk er der lige givet nedrivningstilladelse til Q8 der skal nedtage de to tanke, der står på ydersiden af nordhavnens østligste bygninger.

Spændende og et tegn på opsving, glæder mig til at se det ske.